Minerálne vody na Záhorí – Letničie

21. apríla 2020, mino55, Minerálne vody na Záhorí

V katastri obce Letničie, okres Skalica, by sa mali nachádzať tri prírodné minerálne pramene. Vyskytuje sa tu hydrouhličitanová, vápenatohorečnatá, sírna , hypotonická, studená minerálna voda.

Jeden sa nachádza pri dome č..89., pri obecnej studni. Miesto som našiel. Nepodarilo sa mi však zdvihnúť ťažký betonový poklop.  V okolí som nikoho nevidel a vzhľadom na hroziaci koronavírus som sa ani nepokúšal získať informácie v blízkom dome.

Druhý minerálny prameň, tzv. Horný prameň, by sa mal nachádzať v koryte potoka Drienovec, vo vzdialenosti asi 400 m. od jeho prameňa. Potok Drienovec je pravý prítok Bahenného potoka.  Prešiel som celý úsek od ústia Drieňového potoka. Na jedno miesto som sa vrátil 3x. V okolí tu bol cítiť typický sírový zápach. Prehľadal som okolie, ale prameň som nenašiel. Voda pravdepodobne vyteká priamo do koryta potoka.

Tretí minerálny prameň, tzv. Dolný prameň, by sa mal nachádzať juhovýchodne od obce, na ľavej strane potoka, na mapách označeného ako Bahenný potok –800 m. od Horného prameňa. Na tento prameň som sa tešil najviac. Podľa údajov z roku 1964 ho občania občas využívali pre jeho chuťovo-stimulačné účinky. Voda mala byť číra, so  sírovodíkovým zápachom a mdlej chuti. Asi som si vybral pre svoje pátranie zlé obdobie. Na poli bola už pomerne vysoká repka olejka a pod stromami pri potoku už bujná vegetácia. Nič som nenašiel, ani nezavoňal. Možno sa tam ešte niekedy vrátim, ale to už skoro na jar, snáď budem mať väčšie šťastie.

 

Prameň pri dome č.89 :

 

 

 

Pravdepodobné miesto Horného prameňa :

 

 

 

 

foto : miňo…