Minerálne vody na Záhorí – Štefanov

11. apríla 2020, mino55, Minerálne vody na Záhorí

 

Z návrhu územného plánu záhoráckej obce Štefanov som sa dozvedel , že v lokalite Bišťava sú pramene minerálnych vôd s teplotou vody 11,5 stupňa, celkovou mineralzáciou 1483,6 mg/l. Mali by sa nachádzať v údolí Štefanovského potoka. Jeden z nich som tam skutočne aj našiel. Prameň Sírovej vody bol zaujímavý, ale škoda, že nebol aspoň trochu upravený. O Sírkovu vodu v Gbelskom bore sa postarali poľovníci. Aj tu nie je asi núdza o poľovníkov, aspoň podľa posedov v okolí, ale asi majú iné záujmy. Na prameň zabudla aj obec, čo je škoda, lebo takýchto prírodných prameňov nie je veľa.

Na ceste späť som preskúmal na pooranom poli ďalšie dve mokrade, mali byť totiž v týchto miestach ešte dva sírne pramene. No žiadnu pekelnú síru som tu nezacítil.  Takže buď už zanikli, alebo som ich nenašiel.

Na vyšnom konci Štefanova je od roku 1956 ešte jeden prameň, zvaný Kadúbek. Bol nájdený pri prieskumnom vrte, ktorý vykonala v minulosti Nafta Gbely. Tejto firme vďačíme za mnohé minerálne a termálne pramene na Slovensku. Prameň  síce nie je minerálny, ale pre svoju kvalitnú vodu je hodne navštevovaný a aj udržiavaný. Miestny obyvatelia sem chodia vo veľkom. Liečivá voda to nie je, ale liečivou sa možno stáva neskôr. Používa sa na zriedenie alkoholu vypáleného v okolitých páleniciach.

 

Sírny prameň sa nachádza medzi stromami pri  Štefanovskom potoku :

 

 

 

 

 

Prameň Kadúbek na hornom konci Štefanova :

 

 

 

foto : mino55…